Keramiker Julie Høm, Holkadalen

Uddannelse
Kunsthåndværkerskolen. København 1962-65. Fra 1968 eget værksted i Gudhjem.

Legater og udmærkelser
Hirschsprungs Legat 1965, Statens Kunstfond 1969 og 75. Hofjuveler Michaelsens Legat 1977, Ole Haslunds Legat 1980. Danmarks Nationalbanks Jubilæumsfond 1977, 89 og 97. Bornholms Regionskommunes Kulturråd 2006, Sparekassen Bornholms Fond 2007. Brdr. E., S. og A. Larsens Legat 2007. Foreningen for dansk Kunst 2009.

Vigtigste udstillinger
Bornholms Kunstmuseum 1969, 77, 81 og 85. Gudhjem Museum 1973, 85, 87, 89, 91, 93 og 97. Nationalmuseet, Stockholm, Sverige 1975. Kulturministeriets udstilling »Dansk Miljø« i DDR, Jugoslavien og Polen 1975-77. Kunstindustrimuseet, København 1976, 78, 81 og 97. Nordjyllands Kunstmuseum 1977. Helsingborg Museum, Sverige 1977, Museum für Kunst und Gewerbe, Hamborg, Tyskland 1979. Hetjens Museum, Düsseldorf, Tyskland 1979, Röhsska Kunstslöjdsmuseum, Göteborg, Sverige 1979. Hässelby Slot, Sverige 1980, Museum of Art, Pennsylvania, USA 1980. Herbert F. Johnsson Museum of Art, New York, USA 1980. Marienlyst Slot 1981. Varberg Museum, Sverige 1984. Charlottenborgs Efterårsudstilling 1984. Carlsberg Museet 1985. Ystad Kunstmuseum, Sverige 1985 og 89. Kalmar Museum, Sverige 1986. Det Danske Centralbibliotek, Flensborg, Tyskland 1986. Institut Culturel Danois’ vandreudstilling i Frankrig 1987. Höganäs Museum , Sverige 1988. Rådhuset i Basel, Schweiz 1989. Det danske Kulturinstitut, Riga, Letland 1990. Svanekegaarden 1991. Nordens Hus, Thorshavn, Færøerne 1992. Stettin Slot, Polen 1993, »Den fynske Forårsudstilling« 1993 og 95. Oberhessisches Museum, Giessen, Tyskland 1994, »Two Centuries of Art and Crafts i Denmark, Art Gallery, Edinburgh, Skotland 1995. Brænderigaarden, Viborg 1997. Sofienholm 1997. Greve Museum 2000, Keramikmuseet Grimmerhus 2001 og 03. Sjællands Keramikmuseum, Roskilde 2004.

Værker i offentlige samlinger
Danmark: Kunstindustrimuseet, København. Bornholms Kunstmuseum. Gudhjem Museum. Kunstmuseet Trapholt. Keramikmuseet Grimmerhus. Sjællands Keramikmuseum, Roskilde. Sverige: Helsingborg Museum. Nationalmuseet, Stockholm. Röhsska Kunstslöjdsmuseum, Göteborg. Varberg Museum. Ystad Kunstmuseum. USA: Museum of Art, Pennsylvania. Herbert F. Johnsson Museum of Art, New York. Tyskland: Oberhessisches Museum, Giessen. Schloss Gottorp, Slesvig. Letland: Det danske Kulturinstitut, Riga.

Desuden bl. a. salg til Statens Kunstfond. Kunstforeningen af 14. August. Thiemanns Sammlung, Hamburg, Tyskland. Republikken Cuba.

Udsmykninger
Relieffer: Kvong Kirke, 1970, Rø Kirke 1971, Plejehjemmet Kildegården, Gladsaxe Kommune 1979. Bornholms Centralsygehus 1986 og 89. Teknisk Skole, Rønne Kommune 1992. Bornholms Musikskole 1994. Rigshospitalet, København 2000. Bispebjerg Park Alle, Kbh. 2006 . Bornholms Musikhus, Rønne 2006. Bispebjerg  Park Alle ,Kbh.2013.

I samarbejde med Lisbeth Munch Petersen: Nexø Rådhus 1984, Oksevejens Skole, Flensborg, Tyskland 1986. Treja Skolen, Flensborg, Tyskland 1987. Kjellerup Sygehus 1989.

Gulvvaser: Aa Kirke Kirke 1973 og 88. Altervaser: Rønne Kirke1983. Gudhjem Kirke 1993. 

Skulpturer: Borreby Slot 1992. Kragerupgård, Slagelse 1993. »Vildgåsen«, Frederiksborgvej-Bispebjerg Park Alle, København 2004. »Åboen«, Gudhjem Museum 2008. »Klyden«, Klydens Plads, Ishøj 2011.

Orgeludsmykninger: Helsingborg Kirke, Sverige 1968. Sct. Olai Domkirke, Helsingør 1969. Fra 1971-78: Lund Domkirke, Sverige. Sct. Ansgar Kirke, Aalborg. Gudhjem Kirke. Voldby Kirke. Kirker i Nyborg, Ringsted og Haslev. Jesuskirken, København 1993 (Ny Carlsbergfonden). Sct. Gertruds Kirke, Grenå 2001.

I øvrigt
1. præmie i indbudt nordisk statuette-konkurrence i Nordisk Vejteknisk Forbund 1991.
Messehagel til Rønne Kirke 1991.
Medlem af Kunsthåndværkerrådet 1978 - 98.
I bestyrelsen for Gudhjem Museum fra 2001.
Udstillingssammenslutningen »Holkahesten« fra 2001.

Litteratur:
Jørgen Schou-Christensen: »Syv keramikere - tre generationer«, Kunstindustrimuseet, 1977. Hans Thiemann: »Keramik 15«, Tyskland, 1982. Kraks Blå Bog, fra 1985. Bertil Boden: »Form 2«, Sverige 1987. Peter Tiemroth: »Gudhjem i 9.000 år«, Gudhjem Museum,1992. J. Haldor Hansen og O. Olesen: »Jesuskirkens Orgler«, 1993. Lars Kærulf Møller: »Bornholms stentøj og keramik«, Bornholms Kunstmuseum, 1993. Lars Kærulf Møller: »Living Architure 13«, 1994. Jonna Dwinger: »From the Golden Aage to the Present Day - Two Centuries of Art and Craft in Denmark«, 1995. »Weilbachs Kunstnerleksikon«, 1995. »Kunst og Kirke«, Akademirådet, Chr. Ejlers Forlag, 1995. Hansaage Bøggild: »Kunst på Bornholm«, Bornholms Kunstmuseum, 1996. Ena Hvidberg: »Et kunstnerdynasti på Bornholm», Greve Museum, 2000. Eske K. Mathiesen: »Portræt af en familie« i »Dansk Kunst 2001«, Aschehoug. Lars Serena: »Bornholmsk Værkstedskeramik«, Bornholms Museum, 2004. Peter Tiemroth: »Fra oldtidspotter til kulturkanon – Bornholmsk værkstedskeramik gennem 100 år, Thisted 2007. Leif Dalgaard: »Den keramiske proces« i kunstmagasinet Hrymfaxe & Janus, 2008. Mogens Lau: »Upåtrængende stramhed og poesi« i Jul på Bornholm 2009, Bornholms Tidende.

Suste Bonnén: »Dejlig er jorden« i »Krop & Ånd«, Forlaget Blikfang 2011.

 

Citater:

Jørgen Schou Christensen
Kunstindustrimuseet, 1997

»Hendes keramik kan næsten altid ses som abstraktioner over naturindtryk - stemningsbilleder, der samles til en malerisk helhed inden for det, der er hendes ramme: fade, skåle og vaser i skiftende størrelser og indimellem mere monumentale former, relieffer og fugleskulpturer. Den fine landskabsbilledkunst, der har været en rig tradition i Gudhjem, har i Julie Høm - på en anden måde og i et andet medie - fundet en efterfølger af en beslægtet lødighed, som arbejder i et nutidigt sprog.«

 

Eske K. Mathiesen
Forfatter og kritiker, 2001

»Man mærker, hun kan modellere. Men hun kan også noget særligt med den ornamentik, der folder sig ud på de sikre former. Upåtrængende, i langsomt voksende variationer over temaer, der både er naturiagttagelse og geometri, giver dekorationerne tingene et roligt hvilende åndedrag.«

 

Tom Jørgensen
Redaktør på Kunstavisen, 2003

»Selv om hun arbejder non-figurativt, skal der ikke meget fantasi til at forestille sig klippekanternes skarpe brudflader, de geologiske lags markant definerede skillelinjer, ligesom man i de gentagne spidsvinklede mønstre kan se fuglevinger i flugt eller bølgeslag, som rammer den stenede strandbred. Og så er der naturligvis farverne. Hele spektret fra fint perlemor over alle tænkelige afskygninger af okker og siena til dybt blå og svagt rosa nuancer.«

 

Leif Dalgaard
Kunstmagasinet Hrymfaxe & Janus, 2008.

»Hvis man skal sige noget kort om Julie Høms personlighed, kan man med rette anvende ordet »sammensat«. Hun afbalancerer malerens visioner med billedhuggerens specielle evne, musikerens absolutte gehør med tidens rytme. Hendes værker har hverken en altmodisch karakter eller en foruddiskonteret beregning. De er sig selv i tid, sted og rum. De er brugskunst, man ikke nænner at bruge. Æstetik med en undertone af anvendelighed.«